Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Role asistovaného kontaktu v procesu pěstounské péče
MOULÍKOVÁ, Dita
Bakalářská práce je zaměřená na službu asistovaný kontakt v procesu pěstounské péče. Cílem této bakalářské práce je zjistit, jak je služba asistovaný kontakt využívána v organizacích doprovázející pěstounské rodiny v Jihočeském kraji. Na základě studia teoretických podkladů byla stanovena výzkumná otázka: "Jak vnímají službu asistovaný kontakt sociální pracovníci v Jihočeském kraji?" Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou neboli výzkumnou, přičemž teoretická část zahrnuje popis forem náhradní rodinné péče, vysvětlení tématiky kontaktu dítěte v pěstounské péči s biologickou rodinou a vydefinování služby asistovaného kontaktu. Praktická část je zpracována na základě kvalitativního výzkumu. Pro zpracování byla využita metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovorů bylo provedeno celkem pět. Rozhovory se mohly uskutečnit díky sociálním pracovníkům zabývajících se doprovázením pěstounů, kteří byli vybráni jako výzkumný soubor na základě metody záměrného výběru. Výsledky byly vyhodnocovány pomocí otevřeného kódování. Z výsledků z provedených rozhovorů vyplývá, že sociální pracovníci poskytující službu asistovaný kontakt v Jihočeském kraji mají převážně pozitivní postoj ke službě asistovaný kontakt a vnímají ho tím pádem jako přínosný. Výsledky této bakalářská práce mohou být použity jako studijní materiál pro studenty nebo instituce zabývající se tématikou doprovázení pěstounských rodin, nebo také pro budoucí zájemce pro výkon pěstounské péče.
Využití dramaterapie u rekonstruovaných rodin
Veličková, Silvie ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
Bakalářská práce řeší problematiku rekonstruovaných rodin, což jsou takové rodiny, ve kterých žije dítě s jedním rodičem biologickým, ale druhý je mu biologicky nevlastní. Zmíněny jsou zde situace, které předchází vzniku takových rodin a také problémy, se kterými se členové v soužití potýkají. Dalším tématem práce je dramaterapie. Tato expresivní terapie pracuje s divadelními procesy, které mohou být aplikovány na velkou řadu problémů. Své zastoupení najdou kromě psychoterapie i ve speciální pedagogice a v dalších oblastech. Teoreticky jsou zde zmíněny postupy, jak s dramaterapií pracovat prostřednictvím jejích technik a prostředků. Po teoretické části, ve které je vyložena problematika obou témat, následuje část, ve které se autorka snaží aplikovat dramaterapeutické techniky na vybrané problémy rekonstruovaných rodin. Zde jsou uvedeny konkrétní příklady a cvičení a v neposlední řadě také to, co se jimi ovlivňuje či zlepšuje, pokud jsou aplikovány v terapeutickém procesu na rekonstruovanou rodinu.
Proces osvojování dítěte očima náhradních rodičů v ČR
Kočárníková, Tereza ; Vágnerová, Marie (vedoucí práce) ; Procházková, Jana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá procesem osvojování dítěte očima náhradních rodičů v České republice. Teoretická část je věnována, za použití odborné literatury, obecně současné náhradní rodinné péči a jejím podmínkám v České republice. Podrobněji se tato část zaměřuje na podmínky osvojení, právní uvolnění, zprostředkování osvojení a v neposlední řadě na všechny kroky procesu osvojování dítěte v České republice. Praktická část je zpracována za pomocí dat získaných z kvalitativního výzkumu s adoptivními rodiči. Na základě rozhovorů rozebírá jejich zkušenosti s procesem osvojování dítěte a také představuje nedostatky, které v tomto procesu adoptivní rodiče nacházejí. Z výsledků výzkumu plyne, že průměrná doba čekání na dítě je v České republice 25 měsíců. Za velký nedostatek adoptivní rodiče považují rozdílnost mezi kraji, každý kraj si jedná dle svého a neexistuje v ČR jednotný systém osvojování. Klíčová slova náhradní rodinná péče, osvojení, osvojenec, osvojitel, pěstounská péče, biologický rodič
Pěstounská péče na přechodnou dobu
KUČEROVÁ, Petra
Tématem předkládané bakalářské práce je pěstounská péče na přechodnou dobu. Práce se dělí na teoretickou a praktickou část, kdy se v teoretické části věnuje vymezení pojmů v pěstounské péči na přechodnou dobu, adaptaci dítěte v rodině, roli sociálního pracovníka, kontakty mezi dítětem a rodičem a v neposlední řadě attachmentu. Jejím cílem je zjistit, jakými způsoby se pěstouni vyrovnávají s předáním dítěte a též poukázat, jaké má pěstounská péče na přechodnou dobu formální nedostatky z pohledu pěstounů. V rámci práce bylo také zjišťováno, zda probíhají kontakty mezi pěstouny a dětmi i po předání dítěte. Byly stanoveny dvě výzkumné otázky, které navazují na stanovený cíl: 1. Jaké postupy pomáhají pěstounovi/pěstounce vyrovnat se s odchodem dítěte? 2. Existují úskalí v pěstounské péči na přechodnou dobu, které významně ovlivňují zaměstnání pěstouna? V rámci praktické části byla použita kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Pro sběr dat byly využity výpovědi čtyř komunikačních partnerek. Výsledky byly zpracovány metodou vytváření trsů. Ze získaných dat byly zjištěny konkrétní postupy, které pěstounům pomáhají vyrovnat se s odchodem dítěte, a zároveň byly popsány formální nedostatky, které pěstounům znesnadňují jejich povolání. Výsledky práce mohou posloužit jako podklad pro další, rozšířený výzkum, jako soubor pro komparaci se současnými výzkumy, či jako podpůrný materiál při výuce v tematicky podobných předmětech, neboť byla provedena hloubková sonda do životů těchto rodin. Přínosem práce by mohlo být přiblížení práce dlouhodobých pěstounů a poukázání na formální nedostatky, které v každodenním životě znesnadňují pěstounskou péči.
Nároky a potřeby osob vykonávajících pěstounskou péči
KALBÁČOVÁ, Marie
Předkládaná diplomová práce zjišťuje nároky a potřeby osob vykonávajících pěstounskou péči. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V úvodu teoretické části práce je vysvětlována historická důležitost rodiny v souvislosti s jejím pozitivním vlivem na vývoj dítěte. Práce upozorňuje na ochranu práv dítěte jak v mezinárodních, tak národních dokumentech. Je vysvětlena právní úprava náhradní rodinné péče v České republice se zaměřením na pěstounskou péči. V další části jsou zmapovány potřeby dětí svěřených do pěstounské péče a potřeby pěstounů pro zvládání náročných situací, které s dětmi prožívají. Poslední část se snaží shrnout práva a povinnosti pěstounů, význam služby doprovázení pro tyto rodiny a vytvořit ucelený přehled o možnosti využití sociálních dávek pro hmotné zabezpečení dítěte a pěstouna. Praktická část identifikuje rozdíly při výkonu pěstounské péče osobou v evidenci a osobou pečující. Má za úkol zmapovat nejčastější vzdělávací potřeby osob v evidenci a osob pečujících, vyhodnotit, jaký význam přisuzují osoby v evidenci a osoby pečující spolupráci s doprovázející organizací, a zjistit materiální požadavky osob v evidenci a osob pečujících. Výstupem je také zjištění legislativních nedostatků pro čerpání materiálního a finančního zabezpečení. V rámci diplomové práce byly stanoveny tři výzkumné otázky, které byly v souladu s cíli kvalifikační práce. Byl použit kvalitativní výzkum. Pro sběr dat byl zvolen polostrukturovaný rozhovor s dvanácti komunikačními partnery. Výsledky výzkumu byly zpracovány metodou vytváření trsů. Ze zjištěných dat se nechalo vytvořit šest trsů, které byly vyhodnoceny jako společné, v rozhovorech je uvádělo více komunikačních partnerů. Výzkumem se zjistila rozdílnost potřeb důležitých pro činnost pěstouna v evidenci a pěstouna pečujícího. Osoby v evidenci, jako institut krizový, musí rychle reagovat na požadavky dítěte při jeho přijetí. Na vzdělání a doprovázející organizaci kladou tito pěstouni vyšší nároky. Jejich vazba na klíčového pracovníka organizace je silnější. Osoby pečující projevují k povinnému vzdělávání a ve vztahu k doprovázející organizaci více proměnlivosti v závislosti na osobních zkušenostech s výchovou dětí a jejich aktuálních problémech. Byla zjištěna i odlišnost v upřednostňování způsobu a obsahu vzdělávání. Výzkum zjistil odlišnosti ve finančním zajištění osob v evidenci a osob pečujících a legislativní překážky, které hlavně osobám pečujícím brání v čerpání zákonných nároků. Výstupy diplomové práce mohou být využity jako podklad pro další výzkumy v této oblasti. Publikace může sloužit jako podpůrný materiál pro činnost doprovodných organizací.
Pedagogické aspekty v přípravě budoucích pěstounů v ČR
Vondrovicová, Lenka ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Tvrzová, Ivana (oponent)
Diplomová práce je věnována tématu přípravných kurzů pro žadatele o pěstounskou péči. Cílem práce je zmapovat průběh odborných příprav budoucích pěstounů a doplnit jej o jejich subjektivní názory. V teoretické části poukazuje na aktuální legislativní změny ovlivňující oblast náhradní rodinné péče v ČR. Dále se zabývá tématy úzce spjatými s pěstounskou péčí, jako například příbuzenská pěstounské péče, kontakt s biologickými rodiči nebo identita dětí v pěstounské péči. Následující část práce je zaměřena na analýzu dostupných vzdělávacích programů pro pěstouny, jejich specifika a dále s nimi související metodická doporučení Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky. Praktická část práce byla realizována za podpory DC Paprsek. Formou polostrukturovaných rozhovorů s žadateli o pěstounskou péči byl zkoumán jejich subjektivní náhled na efektivitu a důležitost vzdělávacích kurzů.
Využití dramaterapie u rekonstruovaných rodin
Veličková, Silvie ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
Bakalářská práce řeší problematiku rekonstruovaných rodin, což jsou takové rodiny, ve kterých žije dítě s jedním rodičem biologickým, ale druhý je mu biologicky nevlastní. Zmíněny jsou zde situace, které předchází vzniku takových rodin a také problémy, se kterými se členové v soužití potýkají. Dalším tématem práce je dramaterapie. Tato expresivní terapie pracuje s divadelními procesy, které mohou být aplikovány na velkou řadu problémů. Své zastoupení najdou kromě psychoterapie i ve speciální pedagogice a v dalších oblastech. Teoreticky jsou zde zmíněny postupy, jak s dramaterapií pracovat prostřednictvím jejích technik a prostředků. Po teoretické části, ve které je vyložena problematika obou témat, následuje část, ve které se autorka snaží aplikovat dramaterapeutické techniky na vybrané problémy rekonstruovaných rodin. Zde jsou uvedeny konkrétní příklady a cvičení a v neposlední řadě také to, co se jimi ovlivňuje či zlepšuje, pokud jsou aplikovány v terapeutickém procesu na rekonstruovanou rodinu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.